A címekkel kapcsolatos kutatások több tudományterülethez, így a nyelvészethez, a névtudományhoz, az irodalomtudományhoz vagy éppen a művészettörténethez kapcsolhatók.
Mivel a címadás kérdésköre interdiszciplináris terület, ezért tanulmányozása is egyszerre több szakterületet érinthet, az említetteken túl akár pszichológiai, pedagógiai, oktatásmódszertani szempontokat is figyelembe véve. A címek és a címadás vizsgálata mindig is a nyelvtudomány, illetve a névkutatás kevésbé frekventált témakörei közé tartozott. Címekkel elsősorban szövegtani megközelítésben foglalkoztak, így leginkább az irodalmi és a publicisztikai címadás tárgyköre tekinthető feldolgozottnak. A képzőművészeti alkotások címadásával viszont inkább csak említésszerűen foglalkozott mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalom. Ennek megfelelően e kötet célja az, hogy összképet adjon a témával kapcsolatban mind az alkotók, mind a befogadók szemszögéből, valamint hogy felhívja a figyelmet a műcímek többféle funkciójára. A képzőművészeti címadáson belül elsősorban a festményeknek adott címek és a magyar alkotók kaptak kiemelt figyelmet, mivel számunkra ezekben követhetők nyomon leginkább a különböző címadási jellegzetességek és tendenciák.