A kötet az irodalom- és művelődéstörténet eszköztárával vizsgálja a kortárs afroamerikai női próza néhány jellegzetes alkotását. Ezek az elmúlt évtizedekben megjelent ún. anyaszövegek azt mutatják be, milyen utóhatásai vannak a rabszolgaságnak az anyaság irodalmi ábrázolására. A szerző megismerteti az olvasót az (irodalom)történeti háttérrel és az anyaság történelmi, társadalmi és kulturális kontextusával, az anyaságkutatás és az interszekcionalitás megállapításait is szem előtt tartva azonosítja és nyomon követi a lehetőség és lehetetlenség kettősségének toposzát. Rámutat arra, hogy a rabszolgaság máig visszhangzó traumái miként állítják lehetetlen választások elé az anyaszereplőket. A vizsgált regényekben és novellákban - Alice Walker: "The Abortion" (1982), Sherley Anne Williams: Dessa Rose (1986), Sapphire: Push (1996), Kalisha Buckhanon: Conception (2008), Danielle Evans: "Harvest" (2010) és Jesmyn Ward: A csontok megmaradnak (2011) - az afroamerikai anyaság egyszerre jelenik meg mint a regeneráció, a túlélés, a fennmaradás potenciálját magában rejtő állapot és mint a dehumanizáció és fájdalom színtere.
A szövegek szerzői között vannak Magyarországon is ismert nevek (a Pulitzer-díjas Alice Walker mellett az egyre több figyelmet kapó Jesmyn Ward). A monográfia a kortárs világirodalom, női irodalom és afroamerikai kultúra kedvelőinek érdeklődésére tarthat számot; ugyanakkor az elméleti keretek frissessége (például a magyarul még kevéssé ismert afropesszimizmus és az egyre népszerűbbé váló anyaságkutatás) iránt érdeklődők számára is nyújthat újat.
Dr. Lénárt-Muszka Zsuzsanna a Debreceni Egyetem adjunktusa, irodalmár és kultúrakutató.