""Azt, hogy ez a vállalkozás mennyire újszerű és hiánypótló, talán nem kell hosszan bizonygatni... az, ami a középkori Magyar Királyság művészetéből fennmaradt, egyedülállóan érdekes és értékes európai szemmel is. Nem kevesebbről van itt tehát szó, mint hogy az a nagyrészt elpusztult örökség, amelynek "bús düledékei" felett mi magyarok nemzetközi összehasonlításban általában kesergünk vagy szégyenkezünk, és sokszor a legkevésbé sem gondoljuk, hogy ez tőlünk nyugatra bárkit is érdekelhet, mégsem olyan kevés és érdektelen annak, aki tudja, mit érdemes keresni és nézni a középkori Európa művészeti hagyatékából. Európa lényege ugyanis egymás kultúrájának tanulása és kreatív tovább gondolása. Nem az egyirányú recepció és a szolgai, provinciális színvonaltalansággal elvégzett másolás, hanem folyamatos kulturális kölcsönhatás, interakció, amelyhez Közép-Európa és benne Magyarország ugyanúgy hozzátette a maga részét. A magyar kutatók feladata pedig ennek a folyamatnak az európai tudományosság szemléletmódjával kompatibilis nyelven történő bemutatása ..." (részlet Molnár Antalnak a kötet angol nyelvű kiadásában megjelent előszavából)
A Magyarország középkori művészetét bemutató kötet jelenleg az egyetlen, szemléletében is korszerű, átfogó összefoglalás arról a jelentős értékről, amellyel ez az ország története első felében hozzájárult Európa egyetemes kultúrájához. A kép, amely az olvasó elé tárul, rendkívül sokszínű és sajátos. Jellemző arra a földrajzi és társadalmi helyzetre, amelyben az Árpádok, az Anjouk, Luxemburgi Zsigmond és utódai, különösen Hunyadi Mátyás kormányozták a királyságot. A tanulmányokat és műleírásokat tartalmazó könyv 25 hazai és külföldi kutató összefogásával, nemzetközi szerkesztőgárda koncepciója szerint készült, és első kiadásban angol nyelven látott napvilágot 2018-ban a római Viella kiadó gondozásában. Eredeti célját, amely nemzetközi szakmai közvélemény figyelmének felkeltése volt a magyar művészeti örökség iránt, már betöltötte: tucatnyi pozitív recenzió a világ legrangosabb szakmai folyóiratai igazolták a célkitűzés helyességét. A magyar kiadással egyrészt a hazai közvéleményt, többek között középiskolai tanárokat, tanulókat, a magyar múlt iránt érdeklődő, a műveltségük gyarapítására vágyó olvasókat kívánjuk megszólítani, hasznos és megbízható információkkal ellátni a magyar középkor művészetéről, másrészt nem kétséges az sem, hogy a felsőoktatásban is jól használható, jelenleg ott is hiánypótló kézikönyvet bocsátunk ki."