"Amikor Guy Cogeval, a Musée d'Orsay igazgatója 2012-be felkért bennünket, hogy a modern magyar festészetet Bartók Béla alakjához kapcsolva mutassuk be a világhíres múzeumben, valójában már évek óta kutattuk ezt a témát. A kollégáimmal Pécsett, Budapesten és Bécsben rendezett Nyolcak-emlékkiállítások keretében mindig hangsúlyoztuk, hogy milyen meghatározó szerepet játszott az új, festői szemlélet térhódításában a társművészetek képviselőivel, Adyval, a Nyugat szerzőivel, Bartók Bélával és körével folytatott jó viszony. Ám csak a párizsi, Allegro Barbaro címet viselő kiállításra való felkészüléskor derült ki igazán, hogy erre a kapcsolati hálóra éppily hatékonysággal épült rá a teljesen más közegből érkező Kassák Lajos és aktivista mozgalma.
Miközben a századelő modernistái persze mindannyian a saját útjukat járták, élettörténetük át- és átszövi egymást, és az újítás vágyában kifejeződő szellemi rokonság mellett ez a személyközi kapcsolat, az egymás iránti szolidaritás érzése is fontos inspirációs forrássá vált. Ebben a könyvben - túl azon, hogy a korábbi résztanulmányokban foglaltakat is egységbe rendezem - a kultúrtörténet személyes elemeit is közkincsé szeretném tenni. Ezért gyakran adom át a szót a korszak szereplőinek, akik levelekben, feljegyzésekben, interjúkban mindennél hitelesebben mesélnek erről a páratlanul izgalmas időszakról." (Rockenbauer Zoltán)