Jézus példabeszédekkel tanított, az emberek saját helyzetére, aggodalmaira, vagy tapasztalataira irányította a figyelmet. Célja az emberek gondolkodásmódjának és életvitelének megváltoztatása volt. De manapság Európa oktatási intézményeiben hogyan közvetítik Krisztus szavát? Sikerül-e már az iskolákban olyan szellemi táplálékkal ellátni a gyermekeket, amelyek egész életüket meghatározzák? A könyvben bemutatjuk, hogy egyre nehezebb megfelelni ennek a missziós feladatnak. Európa számos országának hasonló gondokkal kell megküzdenie: csökken a templomba járók száma, különösen a fiatalok fordulnak el az egyháztól, s azokban az osztályokban, ahol nem kötelező a hittan, egyre kevesebben választják a vallásoktatást. Németországban a vallástól való elfordulás az egyházi iskolák finanszírozását is érzékenyen érinti. Máshol, így Lengyelországban vagy Horvátországban arról folyik a vita: érdemes-e az iskolában tanítani a hittant, vagy a plébánia a megfelelő terep erre? Ugyanakkor sok országban a nem vallásos szülők előszeretettel íratják be gyermekeiket katolikus intézményekbe, ezek ugyanis elitintézményeknek számítanak. Ezt a művet kézikönyvnek is szánjuk, amellyel igyekszünk átfogó, európai szintű áttekintést adni a katolikus egyház gondjairól, a katolikus iskolák időnként ellentmondásos világáról.