Óm, a Brahman ismerője eléri a Legfelsőbbet (Parama)! Hivatkozásul e követendő himnuszt zengjük: Igazság (Szatjam), Tudás (Gjánam), Végtelenség (Anantam) - ez a Brahman, s aki tudja (Véda), hogy ott rejtőzik a szív barlangjában (Guhájam), a legfelsőbb légben (Parama-vjóman), annak a mindentudó Vipascsit-Brahman által beteljesül minden vágya. Taittiríja-upanisad 2.1.1.
Az upanisadok titkos világában a spirituális és pszichológiai tudás szimbólumok mögé rejtőzik, s csak a beavatottak előtt tárja fel magát. E belső tudományt az önismeret, a világ és az abszolút (Brahman) ismerete teszi elérhetővé. Ekkor a szavak és képek spirituális jelentést nyernek a lélekben és tudásban felébredettek számára. Feltárják az ősi igazságot, a Véda lelkét, s lehetővé teszik a valóság elérését, az ember valódi énjének (Átman) felfedezését.
A Taittiríja-upanisadot tartják a Védánta filozófia forrásának. Egyedülálló módon közvetlen és közvetett módszerrel is feltárja a kereső szubjektív valóságát. Az önvalót fedő öt burok (Kósa) egyértelmű leírása elsőként itt található meg. Először a bölcsesség akadályainak eltávolításával, az összetett elme (Antah-karana) összpontosítását célzó meditációs technikákkal (Upászaná) foglalkozik. Majd az Abszolútról (Brahman) szóló ismeretet tárgyalja az öt burok elemzésével. Végül a filozófiai elméletek gyakorlati alkalmazását mutatja be, hangsúlyozva, hogy a Védánta tanulmányozásához elengedhetetlen a kérdésfeltevés, az elmélkedés és a meditáció (Dhjána).